Možnosť výmeny alebo vrátenia tovaru do 9.1.2026

Poradňa

Ako si vybrať batoh na skialp

Desiatu a suché rukavice môžete odniesť v akomkoľvek batohu. Rýdzo skialpový batoh má ale funkcie, ktoré pohyb v zimných horách dosť spríjemňujú – ba dokonca prispievajú k vášmu bezpečiu.

VŽDY SO SEBOU

Noste v batohu ešte aspoň dvoje rukavice (jedny tenké a jedny veľmi teplé), náhradnú čiapku a šatku, duct tape pásku (ktorou opravíte takmer všetko), náradie na úpravu viazania, rezervný tanierik na palice a čelovku.

Vrstvy

Konštrukcia batohu

Skialpový batoh má nižší profil – neodstáva od tela. Neposúva teda ťažisko tela dozadu, čo je prínosné hlavne pri zjazde, kedy vás nesmie nič obmedzovať.

Oddelené vrecko na lavínové vybavenie

Sondu a lopatu je dobré mať v samostatnom „lavínovom“ vrecku hneď z dvoch dôvodov:

  • Pokiaľ vášho parťáka strhne lavína, potrebujete sa k sonde a lopate dostať rýchlo. Počíta sa každá sekunda – prvých 15 minút prežíva 90 % zasypaných, 30 minút už ale len tretina.
  • Lopatu a sondu použite aj na určenie lavínového rizika – pri kopaní snehového profilu alebo kompresnom teste. A mokré vybavenie potom predsa nebudete strkať medzi suché oblečenie a ďalšie veci.

Systém na uchytenie lyží

Nastanú chvíle, kedy nebude možné ísť s lyžami na nohách – dostanete sa do strmého terénu schodného iba na mačkách alebo prídete do údolia, kde už nebude sneh. Niesť lyže prehodené cez rameno bude buďto riskantné alebo nepohodlné – a vtedy využijete možnosť upnúť lyže na batoh:

  • Po stranách – príjemnejší variant, pretože lyže zostanú blízko ťažiska tela. Batoh na to musí mať aspoň dva bočné kompresné popruhy, prípadne ešte špeciálny pevnejší popruh v spodnej časti.
  • Na čelo – používa sa hlavne u batohov s airbagom, aby lyže nebránili nafúknutiu vaku. Batoh musí mať pre toto upnutie lyží špeciálny systém. Avšak predovšetkým ťažké lyže potom nepríjemne tiahnu batoh od tela.

A ĎALŠIE VYBAVENIE

Je dobré, keď má skialpový batoh zvonku taktiež sieťku na prilbu a pútko na upnutie cepínu. Dobré je tiež samostatné vrecko na lyžiarske okuliare a bezpečné vnútorné vrecko na dokladyideálne vodeodolné.

Chrbtový panel

Chrbát skialpových batohov máva jednoliaty povrch z materiálu, na ktorý sa nelepí sneh. Všelijaké priedušné panely a sieťky sa nepoužívajú, pretože by sa (napríklad pri páde) chrbtový panel naplnil snehom, ktorý by po zvyšok túry len studil na tele.

Príjemné je, keď má skialpový batoh vstup práve cez chrbtový panel. Batoh položíte čelom na sneh, odklopíte celý chrbát a rýchlo sa dostanete k tomu, čo práve potrebujete – bez toho aby ste museli prehrabať pol batohu. Navyše sa jednoducho dostanete do batohu, aj keď na ňom budete mať pripevnené lyže.

15 - 20 litrov

Ľahké batohy pre rýchle skialpové výstupy, tréning na zjazdovke alebo amatérske závody.

 

20 – 35 litrov

Batohy pre celodenné túry, kedy so sebou musíte niesť kompletnú lavínovú výbavu, jedlo a pitie, dostatok oblečenia a prípadne aj cepín a mačky.

 

35 – 50 litrov

Batohy pre viacdenné skialpové túry, pri ktorých so sebou potrebujete tiež veci na spanie či varenie, dostatok jedla a náhradné oblečenie.

Skialpové batohy    

Lavínový batoh

Ak sa dostanete do lavíny, batoh s airbagom jednoznačne pozdvihne vaše šance na prežitie. Dokonca vám pravdepodobne zachráni život. Avšak nie je to batoh pre každý výlet.


Lavínový batoh využijete iba pri skialpinizme a lyžovaní o voľnom teréne. Na letnú túru do hôr si ho nezoberiete. A pravdepodobne s ním nevyrazíte ani na každú skialpovú túru – prečo si ho brať napríklad na výstup na Lysú horu?

  1. Je ťažší než obyčajný skialpový batoh – približne o kilogram aj viac.
  2. Zmestí sa doň menej vecí – časť miesta zaberá airbag a systém pre nafúknutie.
  3. Stojí násobne viac – na druhú stranu práve vyššia investícia vám zachráni život.

Vrstvy

BATOH NENAHRADZUJE SVÄTÚ TROJICU

Podľa štatistík zostane nad povrchom lavíny 97 % lyžiarov, ktorým sa podarí airbag aktivovať. Ale ani tak lavínový batoh nenahradí svätú trojicu: pípák, sondu, lopatu. To musíte mať vždy so sebou – batoh je iba nadstavba.

Ako lavínový batoh funguje


Trhnutím za tiahlo na ramennom popruhu aktivujete airbag. Ten sa nafúkne do objemu okolo 150 litrov, a tak sa počas troch sekúnd stanete najväčšou časticou v pohybujúcej sa mase snehu a zostanete vďaka tomu plávať na povrchu lavíny – alebo aspoň v jeho blízkosti.

Na nafúknutie airbagu sa používajú dva systémy – kartuša so stlačeným plynom, alebo kompresor s akumulátorom.

Kartuša

Pôvodný systém vynájdený v roku 1986 – dodnes využívaný a zdokonalovaný. Stlačená směs plynů se z kovové či karbonové kartuše přepustí do vaku, který se tím nafoukne.

Výhody: nižšia hmotnosť, zaberá v batohu menej miesta. V podstate primitívny systém, na ktorom sa nemá čo pokaziť.

Nevýhody: airbag môžete aktivovať len raz a potom musíte zaobstarať novú kartušu alebo ju zaslať výrobcovi na naplnenie. Pred cestou lietadlom si musíte u aerolinky zistiť, ako batoh s tlakovou nádobou prepravovať.

 

Kompresor

Novší systém – od roku 2014. Vak sa nafukuje okolitým vzduchom, ktorý dovnútra vháňa kompresor napájaný akumulátorom.

Výhody: airbag môžete aktivovať opakovane aj počas jednej túry a tiež kedykoľvek otestovať jeho funkciu. Nečakajú vás žiadne obmedzenia pri cestovaní lietadlom.

Nevýhody: vyššia hmotnosť, zaberá v batohu o niečo viac miesta. Musíte myslieť na nabíjanie akumulátora.

 

Skialpové batohy    

Ďalšie dobré skialpové rady

Skialpové topánky     Skialpové lyže     Skialpové pásy     Skialpové viazania    

Poradňa